Jazz rock klassiskt MUSIK LEOPOLD REPORT
Detta är en sida ur LEOPOLD REPORT 1.519.942 besök på våra sidor under 2003

 

Till MUSIKSIDAN 2 med bl a Erik Borelius oslagbara
gitarr ; bedövande vackert, spanskt, rockigt, jazzigt och odödligt!

 MÄSTAREN
finns mitt ibland oss
 

Det finns väl snart inte ett TV- eller radioprogram om vårt hemland Sverige, om det svenska folkets rötter eller om utvandrarna - eller om svensk jazz - som inte musikaliskt illustreras med Jan Johanssons musik.
Den legendariske jazzpianisten från 50-60-talet är aktuellare än någonsin:
Hösten 1998 kom han med en ny CD - BLUES - den elfte i ordningen 30 år efter sin bortgång. Han omkom i en bilolycka den 9 november 1968.
Man frestas att ta till religiösa termer för att beskriva hur Mästaren lever mitt ibland oss, hur han återuppstår varje gång det kommer en ny CD med hans musik.
Apostlarna, nåja... hans budbärare då, är sönerna Anders och Jens. På sitt skivbolag Heptagon Records ger de ut den ena tekniskt fulländade CD:n efter den andra av pappa Jans musik. De väljer kvalitet, inte sådant som blivit över.

 


Anders Johansson
RED SHIFT
 

Anders var den väldige trummisen i kultbandet Silver Mountain och kom senare till USA där han "bankade skiten" ur världsgitarristen Yngwie Malmsteen. Där fanns också Jens och bandet Rising Force gjorde sitt segertåg i bl a Japan.
Här spelar Anders med Jens klv, Jonas Hellborg elb och Jamal p-tamboura m m. Det är mest trummor, naturligtvis, oerhört skickligt behandlade. Det är en resa i rytmens värld som ger stämningsfulla bilder från rysk stepp till afrikansk urskog. Det är ekon, klanger, och tekniska innovationer som för en ut i rymden - inte i en kapsel utan fritt svävande i en rymddräkt.




Visa från Utanmyra, Emigrantvisa... kanske är det här rötterna finns i svensk folkmusik. Jan fick liv i dem, de började växa och nu har de fått grepp om oss och kommer aldrig att släppa taget.

I Jan Johansson FOLKVISOR finns låtar ur den svenska folksjälen återgivna som om han... just det, finns mitt ibland oss.
Sönerna har lagt ner stor teknisk kunskap och massor med jobb för att från de originaltaper de skaffat sig rättigheterna till skapa ett ljud fullt i klass med dagens inspelningar av ny musik.

Att instrumenten ibland inte var av högsta klass ger bara en sorts autenticitet. På LIVE IN TALLIN spelar Jan på ett gammalt öststatspiano. Men sådant bekom honom inte. För LEOPOLD REPORT berättar Anders att just den konserten från 1966 gjord av Estlands Radio har pappa Jan själv godkänt. På konvolutet till den tape han och Jens hittade hos det skivbolag som tidigare haft rättigheterna stod det skrivet: "OK! Jan." Och ingenting var utgivet från den tapen!

Njut av jazzzmusik i folkton när Jan, Rune Gustafsson och Georg Reidel är i toppform.

Som gammal jazz-60-talist och skivrecensent minns jag att Jan Johansson i en intervju i Orkesterjournalen berättade att han gav upp sina studier vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg i samma ögonblick som han hörde Modern Jazz Quartet och gruppens pianist John Lewis. Så ville han spela och det krävde allt.

John Lewis var Jans stora idol och denne stod, liksom sedan Jan, för det geniala, det enkla, det tekniskt skickliga och det innovativa. Spisa den underbara, nyutkomna CD:n BLUES, en sexpoängare bland fem möjliga, som en recensent skrev, vilket också härmed vidimeras.

Anders och Jens Johansson är givetvis själva musiker - men i den tuffare rockgenren. Dock kan man mer och mer märka att de inte är främmande för sin pappas musik. Och det vore väl underligt annat när de i hela sitt liv fått hans toner som bröstmjölk. Läs om Anders och Jens i artiklar här intill.

Om Jan levt i dag hade han fått ikläda sig rollen som farfar till två små musikaliska genier, Kalle och Niklas, Anders söner med hustrun Pernilla. Han hade nog passat i den rollen. Farfar måste ha älskat barn för han skrev nämligen "Här kommer Pippi Långstrump" som alla barn i hela världen älskar på sitt eget språk. Och barnbarnen har lärt sig att det kan svänga om farfars pianospel i "Poliskonstapeln", "Har du sett min lilla katt", "Små grodorna" och alla de andra höjdarna i BARNVISOR.

Det har också han som skrivit dessa rader lärt sig, Kalles och Niklas morfar.
ANDERS LEOPOLD
Till sidans början

 


Jens Johansson
FISSION


Jens valde pianot, orgeln, klaviaturer av all de slag. Han är på den här skivan så långt borta från pappa Jans musik man kan komma.
Eller?
Mitt bland alla stämningsfulla våldsamheter och surrealistiska ljudbilder tonar allt utom ett ensamt piano bort. Och där finns det, det lätta anslaget, den obestridliga känslan. "Zero sum game" blir under några takter en blandning av jazz i folkton. Här kan man tala om synliga rötter.
Anders backar suveränt upp sin yngre bror och de båda stöttas från två håll av de skickliga gitarristerna Shawn Lane och Mike Stern.